Varumärket Gille Tord Einarsson i Örkelljunga grundade varumärket Gille med sitt Kafé Gillet redan på 60-talet. Ryktet om de goda kakorna spred sig och snart började det säljas Gillekakor över hela Sverige. Redan på 70-talet lanserades den karaktäristiska familjeförpackningen – den vita ”lådan” som vi alla lärt oss att älska eftersom den innehåller kakor som räcker till alla. Gille är för många synonymt med fikatraditionen Varumärket Gille växer fortfarande med det svenska kulturarvet som vår svenska dagliga rutin – fika. Något som är mycket unikt i Sverige men som många i andra länder upplever som exotiskt och nytt. Vi tar gärna en stunds avkoppling med kaffe och kakor. Vi firar högtider med kakor och vi pausar med våra arbetskamrater med en fika. Även om det inte finns så många traditionella gammeldags kaféer kvar i Sverige lever traditionen kvar i Gilles kakor. Lokal produktion i Sverige med en stark europeisk ägare i ryggen Nästan alla Gilles kakor bakas och förpackas med omsorg på våra två bagerier i Åsljunga och Örkelljunga i södra Sverige. Våra ca 220 medarbetare bakar mer än 1,5 miljarder kakor varje år! I dag ägs varumärket Gille av Continental Bakeries North Europe AB som är en del av en stor europeisk koncern. Läs mer om Continental Bakeries här.
Följ med Öa Näringsliv på företagsbesök till detta ganska kända men ändå okända företag i Örkelljunga/ Åsljunga. Alla vet att företaget finns men det är inte så många som har haft chansen att besöka innanför dörrarna till produktionen!
När: Torsdagen den 19 september 2019 kl 18.30 Var: Continentalbakeries / Gille Industrigatan 14 i Örkelljunga (klicka för att få upp karta)
Projektet Affärsresan är möjligt tack vare stöd från:
Kommentare